For å øke oppmerksomheten rundt bilfag og øke søkertallene til vgs-linjen lagde vi en omfattende influencerkampanje hvor kjente profiler fikk testet seg i yrket. Alt innholdet ledet inn til nettsiden for kampanjen, hvor man kunne ta test for å se om bilfag passer for deg, og lese mer om mulighetene innenfor utdanningen. Innholdet ble publisert i en periode på tre måneder opp mot søknadsfristen for videregående skole, 1. mars.
To konsepter
Vi produserte to ulike konsepter i forbindelse med kampanjen. I «Mekkernes mester» konkurrerte YouTuberne Ole Wold og Karoline Habberstad i fire episoder om å være den beste mekkeren. Sammen med flinke fagfolk konkurrerte de i områdene personbil, lastebil, skade og lakk. Videoene ble publisert på YouTube-kanalene til Ole og Karoline. Kortversjoner ble publisert og spredt på Facebook, Instagram og Snapchat.
Det andre videoløpet vi produserte var bedriftsbesøk hvor profiler fikk prøve seg som lærling for en dag. Dette ble til fire videoer publisert på YouTube-kanalene til Kong Halvor, Lena Redmo, Ole Wold og Kattekryp. Også disse ble klippet ned til annonser på Facebook, Instagram og Snapchat.
Resultater
Videoene på YouTube fikk 111.000 visninger.
Annonsene på Snapchat fikk 665.000 visninger og hadde en konverteringsrate på 10%.
Annonsene på Instagram og Facebook fikk 120.000 visninger og hadde en konverteringsrate på 13%.
Dette førte til 80.000 besøkende på nettsiden for kampanjen.